Корисні поради від психолога ДНЗ № 85 «Перші сходинки»

Дитина – це не просто інша людина

Дитина – це не просто інша людина, це зовсім інший психологічний простір, якісно відмінне світосприймання. Тому дуже важливо батькам дотримуватись певних правил, щоб зберегти психічне здоров'я дитини, реалізуючи її творчі здібності.
• Любіть дитину. Не забувайте про тілесний контакт з дитиною. Знаходьте радість у спілкуванні з нею. Дайте їй місце в родині.
• Нехай не буде жодного дня без разом прочитаної книги (день варто закінчувати читанням доброї, розумної книги).
• Розмовляйте з дитиною, розвивайте її мовлення. Кожного дня цікавтесь її справами. Складностями, проблемами, переживаннями, досягненнями.
• Заохочуйте, створюйте умови, дозвольте дитині малювати, розфарбовувати, вирізувати, ліпити, працювати з конструктором.
• Відвідуйте з дитиною театри, музеї, організовуйте сімейні екскурсії.
• Віддавайте перевагу повноцінному харчуванню дитини, ніж дорогому одягу.
• Обмежуйте перегляд телепередач до 30 хвилин на день, регламентуйте роботу біля комп'ютера, віддаючи перевагу обов'язковій прогулянці на повітрі.
• Привчайте і спрямовуйте дітей до самообслуговування, формуйте трудові навички і любов до праці.
• Не робіть із дитини лише споживача, виконавця. Байдужого спостерігача, нехай вона буде рівноправним членом сім'ї зі своїми правами та обов'язками. 
Дорослі повинні забути про насилля по відношення до дітей.

Для тих, хто кричить про необхідність "твердої руки", ми хочемо розповісти історію, яку почули від однієї літньої дами. Коли вона була молодою, люди вірили, що без різки гарної людини не виростиш, - вірніше сама вона в це не вірила, але одного разу її маленький син провинився, і їй здалося, що він вперше у житті заслуговує того, щоб його добре відшльопали. Вона наказала йому піти і самому вирізати різку. Хлопчик пішов і довго не повертався. Нарешті, він повернувся весь у сльозах і сказав: "Різки я не знайшов, але ось тобі камінь, який ти можеш в мене кинути". Тут мати теж розплакалась, тому що раптом побачила все очима дитини. Дитина, мабуть, розмірковувала: "Мама хоче зробити мені боляче, для цього і камінь підійде". Потім вона поклала камінь на кухонну поличку, де він і залишився лежати, як вічне нагадування про обіцянку, яку вона дала собі у той момент, - ніякого насилля. 
Непогано було б нам усім покласти на кухонну поличку невеличкий камінець, як нагадування дітям і собі – ніякого насилля !...


ВИХОВАННЯ ОСОБИСТОСТІ ЗАСОБАМИ ФІЛІО – АРТ – ТЕРАПІЇ


Однією з проблем виховання самостійності є відсутність особистої ініціативи у дітей. Ігрова філіо – арт – терапія є технологією, що допомагає виховувати у дитини здатність до саморозвитку за допомогою не директивних занять творчістю або грою. Цей підхід заснований на вірі в позитивні ресурси розвитку кожної дитини, на її прагненні до позитивної самореалізації.

Гуманістичний підхід філіо – арт - терапії вважає виховні стосунки батьків позитивними, а позицію дітей визначає як достатньо сильну, щоб бути здатними долати перепони дорослішання за допомогою власної креативності, закладеної природою.
Філіо – арт терапія розуміє дитинство як особливе переживання на життєвому шляху кожної людини, це напрям дає можливість дитині навчатися дізнаватися і конструктивно виражати свої переживання та відчуття.

Батькам або вихователям рекомендується:
1. Визначити постійне і зручне місце для роботи з художніми матерілами.
2. Запропонувати дитині різні матеріали, за допомогою яких вона зможе виразити себе.
3. Забезпечити сприятливі умови: ніхто не повинен переривати заняття протягом 30 хвилин.
4. Дозволити дитині стати лідером: обрати самостійно художній засіб, тему і вид творчої роботи за власним бажанням.
5. Обов'язково спостерігати й озвучувати поведінку, будь – які спроби знайти нове рішення, відчуття дитини.
6. Установити оптимальні обмеження, якщо виникла така проблема.
7. Акцентувати будь – які спроби дитини та її прояв ініціативи.
8. Приєднуватися до творчості дитини тільки на її запрошення і в ролі відомого.
9. Бути вербально активним, використовуючи необхідний тембр голосу відповідно до поведінки і почуттів дитини.

Батькам або вихователям не рекомендується:
1. Критикувати процес, поведінку дитини та її творчу роботу.
2. Хвалити дитину або її роботу.
3. Запитувати з позиції власної цікавості : «Що ти зараз малюєш?»
4. Переривати сесію ( 30 хвилин ) телефонними дзвінками, розмовами та іншими справами.
5. Навчати чогось нового за власною ініціативою, вчити і моралізувати, ініціювати поведінку, яка не була представлена самою дитиною. Важливо вірити у внутрішній потенціал дитини.
6. Обмежувати бажання й ініціативу, навіть якщо дитина протягом тривалого часу виконує роботу, вдаючись до однієї й тієї ж техніки.
Спільні заняття філіо – арт терапією дорослого та дитини сприяють самореалізації й розвитку особистісних ресурсів як дорослого, так і дитини.

Матеріал підготувала 
дитячий психолог Алла Василівна Бойко